Havas Group fastslår i deres seneste ’Meaningful Brand Report’, at forbrugerne ikke ville bekymre sig, hvis 75% af alle brands forsvandt fra den ene dag til den anden; og måske endnu værre, at 71% af forbrugerne er trætte af brands og deres tomme løfter. Det er forståeligt og sandsynligvis en sund reaktion på, at alt for mange brands i alt for mange år har buldret afsted som tomme tønder.
Forbrugerne af i dag vil ikke spises af med tomme løfter og de holder os op på om der er overensstemmelse mellem det vi siger og det vi gør. Bæredygtighedskommunikation er et konkret eksempel på, hvordan flere brands er taget i løgnedetektoren af både medier og forbrugere og beskyldt for greenwashing eller -hushing. Det kan have fatale konsekvenser.
I Servant oplever vi dette som er tegn på en forbrugerrevolution, der kalder på mod, vilje og selvindsigt hos virksomhederne – eller brands om man vil. Disse tre ingredienser skal bruges til at kommunikere autentisk, så forbrugerne kan genvinde tilliden. Autenticitet opnås når et brand tør være sig selv. For at opnå dette skal man kende og stå ved sig selv.
Derfor arbejder vi ud fra devisen om, at fundamentet skal være defineret og solidt. En virksomheds vision, mission, formål og værdier skal være mejslet i sten inden en videre proces giver mening, da alle videre tiltag bygger herpå. Manglende tillid kombineret med recession gør forbrugerne endnu mere tilbøjelige til at være illoyale overfor brands. Tiden er derfor inde til at skabe en endnu tættere forbindelse til forbrugerne.
Når fundamentet er solidt og kernefortælling på plads, kan man trygt arbejde videre med det marketingstrategiske og -taktiske. Det er netop her de rette værktøjer skal findes til at kunne gøre en mærkbar forskel på det marked man befinder sig i.
Her skal innovation, produkt, service, ansvarlighed og kommunikation skal gå op i en højere enhed og vise sig for forbrugeren på den mest mærkbare måde. Der skal defineres og formuleres formål, mål, målgruppe, markedsindsigter, USP’er, kanalstrategi og budget. Jo mere data, der er tilgængeligt til udformningen af en marketingstrategi jo større er chancen for at formulere og nå de definerede mål. Herefter kan de mere lavpraktiske planer skabes, så strategien ikke ender som et hyldedokument. Således sluttes cirklen efter en evaluering.